KÜTAHYA BAROSU CMK HİZMETLERİNİN
DÜZENLEMESİNE DAİR YÖNERGE
AMAÇ
MADDE 1-
Bu yönetmeliğin amacı, Kütahya Barosu
tarafından, CMK ve ilgili mevzuat gereği müdafii ve vekil görevlendirilmesi,
görevlendirilen avukatlar arasında adil dağılımın sağlanması, ceza
yargılamasının; yasalara, uluslararası sözleşmelere, insan haklarına dayalı
olarak gerçekleşmesinin sağlanmasına yönelik, çalışma ilke ve yöntemlerin
belirlenmesi ile ortak uygulamayı sağlamaktır.
KAPSAM:
Madde 2-
Bu yönetmelik; Kütahya Barosu CMK
görevlendirmelerine ilişkin uygulamada, müdafii veya vekil olarak
görevlendirilecek avukatların saptanması, çalışma şekli, meslek içi eğitim
seminerlerinin yöntem ve esaslarını kapsamaktadır.
YETKİ:
Madde 3-
CMK 150, 234 ve 239 ncu maddeleri
uyarınca ve bu maddelere istinaden çıkartılan 02 Mart 2007 tarih ve 26450
sayılı Resmi Gazetede yayınlanarak yürürlüğe giren CMK yönetmeliği hükümleri
doğrultusunda “Zorunlu Müdafii” görevlendirme münhasıran Baroya aittir. Baro,
bu yetkisini; Kütahya il sınırları içinde kısa adı BARONET olarak adlandırılan
bilgisayar otomasyon yazılımı ile kullanır.
CMK KOMİSYONU:
Madde 4-
CMK Komisyonu, CMK uygulamalarından
sorumlu yönetim kurulu üyesi ile CMK Nöbet Listelerinde görev alan Kütahya Barosu
Gençlik Meclisi Yönetim Kurulu’ndan 1 üye ile listede yer alan diğer 3 üye
olmak üzere toplam 5 üyeden oluşur. Baro Yönetim Kurulu; bu sayıyı, CMK
uygulamasının yarattığı ihtiyaca ve gereklere uygun olarak artırabilir.
CMK Komisyonu, Baronun, çalışma
komisyonlarına ilişkin düzenlemeleri gereğince oluşturulur ve bu düzenlemelere
göre, görevlerini yerine getirir, yeni bir kurul oluşturuluncaya kadar görevine
devam eder.
Yeni oluşturulan CMK komisyonu, sorumlu
yönetim kurulu üyesi tarafından en geç 30 gün içinde ilk toplantıya çağrılır.
CMK Komisyonu, 3 ayda bir toplanır.
Toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile karar verilir. Oyların eşit olması
durumunda başkanın bulunduğu tarafın kararı geçerlidir.
CMK Komisyonu, ceza yargılamasının;
yasalara, uluslararası sözleşmelere, meslek kuralları ve etiğine, kurulun
yerleşmiş kararlarına ve ceza yargılamasına ilişki tüm düzenlemelere uygun,
adaletli ve insan haklarına saygılı, ilke ve yöntemlerini belirler ve ortak
uygulamayı sağlar.
Geçerli bir mazeret olmadan; birbirini
takip eden üç toplantıya veya bir yıl içinde toplam altı toplantıya katılmayan
üyenin üyeliği başkanının teklifi ve CMK Komisyonun kararı ile sona erer. Bu
karara karşı 15 gün içinde Baro Yönetim Kurulu’na itiraz edilebilir. Baro Yönetim
Kurulu’nun itiraza ilişkin kararı kesindir.
CMK KOMİSYONUN GÖREV VE YETKİLERİ
Madde 5-
Komisyonun görev ve yetkileri şunlardır;
a-Baro yönetim kuruluna, kurulun
faaliyetleri hakkında düzenli rapor vermek,
b-Müdafii ve vekil görevlendirme
istemlerinin, oluşturulan gönüllü avukat listeleri uyarınca, adil olarak
dağılımını sağlamak ,
c-CMK yasal düzenlemelerine aykırı
davranışta bulunan, sistemi aksatan müdafii ve vekiller hakkında işlem yapmak
ve Baro Yönetim Kurulu’na derhal bilgi vermek,
ç-CMK Komisyonun, CMK müdafilik ve
vekillik faaliyetlerinin, aksamadan ve ilgili tüm yasal düzenlemelere uygun
yürütülmesi için gerekli önlemleri almak,
d-Baro Yönetim Kurulu ile ceza
yargılamasının tüm birimleri arasında bilgi alışverişlerini sağlamak,
uygulamada ortaya çıkan sorunları gidermek için önerilerde bulunmak ve
komisyonun kendi kararlarına uygun uygulama birliğini sağlamak,
e-BARONET görevlendirmelerini denetlemek,
CMK nöbet listesine kayıtlı avukatların karşılaştığı aksaklıkları gidermek ve
yardımcı olmak için çalışmalar yapmak
f-Müdafii ve vekil olarak görevlendirilmek
isteyen avukatların listesini hazırlamak, listeye girmek ve listeden çıkmak
isteyen avukatlar hakkında Baro Yönetim Kurulu’na bilgi vermek,
g-Elektronik ortamda yürütülen nöbet
uygulamalarını, gereklere göre düzenlemek ve değiştirilmesi için Baro Yönetim
Kurulu’na tavsiyede bulunmak,
ğ-CMK uygulaması ile ilgili: şikayet,
itiraz, görevden çekilme ve iade, rapor, bilgilendirme, istifa dilekçelerini ve
diğer, ilgili her türlü başvuruyu incelenmesi ve karara bağlanması için Baro
Yönetim Kurulu’na bildirmek,
h-Meslek içi eğitim, seminer, konferans ve toplantılar
düzenlemek, bu tür toplantıların katılımcı, yer ve zamanını belirlemek,
yönetmek ve organizasyonları sağlamak,
ı-Baro Yönetim Kurulunca verilen diğer
görevleri yerine getirmek,
Komisyon; vekil ve müdafii listelerini,
listelerde yer alan avukatlar arasında adil dağılım ve görevlendirme
esaslarını, Baro Yönetim Kurulu’nun belirlediği yöntem aracılığı ile yerine
getirir.
EĞİTİM SEMİNERLERİ VE SERTİFİKA
PROGRAMLARI
Madde 6-
CMK müdafilik ve vekillik sisteminde yer
almak isteyen Baro levhasına kayıtlı avukatlar, uygulamada birlik, dayanışma,
iletişim ve işbirliğinin sağlanması amacıyla eğitici ve öğretici nitelikte olan
eğitim seminerlerine katılabilir. Baro Yönetim Kurulunun kararı üzerine, CMK
Komisyonu, gerekli gördüğü konularda sertifika programları düzenleyebilir.
Seminerlerin içeriği, süresi, yeri ve
zamanı, seminerlerin yönetimi, konuşmacıların belirlenmesi, bilim adamlarıyla
diğer eğitici ve bilgi verici kişilerin seminere katılmalarının sağlanması,
Baro Yönetim Kurulunun vereceği yetki ile CMK Komisyonunca yapılır.
Sertifika programlı seminerler, yılda en
az bir kez yapılır. Stajyer avukatlar stajının son 6 aylık evresinde başvuruda
bulunabilirler. Seminer sonunda, seminere katılan avukatlara sertifika verilir.
CMK nöbet listeleri, Baro Yönetim Kurulunca ya da Baro Yönetim Kurulunun
verdiği yetki üzerine CMK Komisyonunca Kütahya Barosu’na kayıtlı avukatlardan
gönüllülük oluşturulur.
Sertifikaların geçerlilik süresi 1(bir)
yıldır.
CMK Komisyonu, eğitim seminerleri
konusunda Kütahya Barosunun diğer kurullarıyla işbirliği yapabilir, ortak
eğitimler ve toplantılar düzenleyebilir. Kütahya Barosu üyesi ve istekli
avukatlar arasından eğitimci yetiştirilmesine ilişkin programlar
düzenleyebilir.
CMK GÖREVLENDİRME ESASLARI
Madde 7-
BARONET sistemine, müdafii ve vekil
atanması konusunda yasa ve yönetmeliğe uygun talep gelmesi halinde, eşitlik
ilkesi gereğince derhal görevlendirme yapılır.
Müdafii ve vekil görevlendirilmelerinde
aşağıdaki ilke ve yöntemlere uyulur:
a- Zorunlu haller dışında görevlendirmeler
sadece BARONET sistemi üzerinden yapılır. BARONET üzerinden yapılmayan,
sistemin çalışmadığı durumlarda Yönetim Kurulu ya da CMK komisyonunun bilgisi
dışında görülen işlerde ücret ödenmez.
b- Görevlendirilen avukatlar, haklı ve
yasal neden ve engeller olmadıkça görevi bırakamaz.
c- Görevlendirmeler, gönüllü avukatların
oluşturduğu nöbet listesinden adil dağılım ilkesine göre yapılır.
ç- Acele yada zorunlu durumlarda: Baro
Başkanı veya CMK Komisyonu Başkanı tarafından da “derhal” ve durumun
özelliklerine göre liste dışı dahi gerekli görevlendirme yapılabilir. Bu
durumda yapılan görevlendirme derhal CMK Komisyonuna bildirilir.
d- Madde 6 uyarınca eğitim sertifikası bulunan avukatlara gündüz
görevlendirme puanının 0,75 ile çarpımı oranında, gece görevlendirmelerinde ise
0,375 görevlendirme puanı verilir.(Bu hüküm yönetim
kurulunun 23.12.2022 tarihli 2022/294 karar sayılı kararı ile “gece –gündüz
arasında bulunan puan farkının kaldırılması “denilerek kaldırılmıştır.(23.12.2022
tarih ve 2022/292 Karar)
e- Görevlendirmelerde ücret, “Ceza
Muhakemesi Kanunu Gereğince Müdafi Ve Vekillerin Görevlendirilmeleri İle
Yapılacak Ödemelerin Usul Ve Esaslarına İlişkin Yönetmelik “ hükümlerine göre
ödenir.
f- Soruşturma safhasındaki
görevlendirmelerde, BARONET sistemi üzerinde belirlenmiş olan “ortak yetkili”
avukatlar dışında, yetkilendirme ya da tevkil ile de olsa başka bir avukatın
yerine görev kabul edilemez. Böyle durumlarda ücret ödenmez.
g- Kovuşturma safhasındaki
görevlendirmelerde, geçici olmak kaydı ile yetki belgesi verilerek başkaca bir
avukatın duruşmaları takip etmesi ve yargılamanın aksamaması sağlanabilir. Bu
şekilde yetki belgesi ile görevlendirilecek avukata ayrıca ücret ödenmez.
ğ-Görevlendirme dağılımında esaslar;
– CMK Nöbet Listeleri, Kütahya Barosuna kayıtlı
avukatlar arasından gönüllülük esasına göre oluşturulur.
– Nöbet Listeleri ilçelerin coğrafi sınırları
doğrultusunda oluşturulur. Adliye teşkilatı olmayan ilçeler, CMK Komisyonu
kararı ile en uygun ilçe sınırlarına dahil edilir.
– Nöbet Listeleri, soruşturma ve kovuşturma diye
ikili bir ayrıma tabi tutulur. Her bir listenin puanlaması farklı tutulur.
– Müdafii veya vekil talebi, kolluk,
savcılık ya da mahkemelerce kendilerine verilen kullanıcı şifresi ve kullanıcı
adı kullanılarak BARONET sistemine giriş yapılarak online olarak talep edilir.
Gelen talep sistem tarafından değerlendirilir, ilgili nöbet listesinde en uygun
olan avukattan başlayarak avukatın sisteme kaydettirdiği cep telefonuna çağrı
yapar. Avukat görevi kabul ettiğinde veya reddettiğinde kendisine bir görev
puanı verilir ve listede puanı sırasına yerleşir.
– Listeler görev puanı esasına göre
tutulur. Avukata yapılan her çağrı için 1 görev puanı verilir. Görev puanı
BARONET sisteminde yer aldığı şekildedir. Meslekte beş yılını henüz
doldurmamış avukatlar ( 65 yaş ve üzeri avukatlar için sağlanan 0,50 puan çarpanının kaldırılarak tam
görev puanı olarak uygulanmasına ilişkin Değişiklik
Yönetim Kurulu Kararı 20.12.2024 tarih ve
2024/276 sayılı Karar) için gece gündüz ayrımı yapılmaksızın
soruşturma aşamasındaki her görev puanı 0,50 çarpanıdır.Ayrıca
Kütahya ilinde bulunan uzak karakol görevlendirmeleri için her avukata her
görev başına 0,50 çarpanıdır.Birden
fazla avantajlı çarpan oranının aynı görevde birleşmesi halinde uygulanacak
çarpan oranı 0,50 ‘dir.
(Değişiklik 23.12.2022 tarih ve 2022/292
Karar)
– Kabul, red, ulaşılamama, meşgul
vs. durumlardaki puanlama BARONET sisteminde düzenlendiği şekildedir.
– Görevlendirme, telefona gelen çağrıya olumlu yanıt
vermekle başlar. Görevi kabul eden avukat, Görev mahalli; bürosu ile aynı
yerleşim çevresinde ise makul olan en kısa sürede görev yerine ulaşmak
durumundadır.
–Görev Listelerine kayıtlı avukat, yılda
toplam 45(Kırk Beş) gün mazeret hakkına sahiptir. Bu süre saniye bazlı işler.
Avukat dilediği zaman, dilediği kadarını kullanabilir.
– Mazeretli olmadığı halde görev kabul etmeyen,
sistemin çağrısına cevap vermeyen ya da telefonuna ulaşılamayan avukatın
puanına ayrıca 1 görev puanı kadar red puanı eklenir.
– Nöbet listesine sonradan eklenen avukatlar,
ortalama puan esasına göre katılırlar. Ortalama puan, o ana kadar yapılan
toplam görev puanlarının nöbet listesine kayıtlı avukat sayısına bölünmesi ile
oluşur.
h- Menfaat çatışması bulanmayan hallerde
birden fazla şüpheli, sanık, mağdur, şikayetçi, suçtan zarar gören veya katılan
için görevlendirilen aynı müdafi ya da vekile bu kişilerin her biri için ayrı ,
ancak en fazla 10 kişi ücreti ödenir.
Avukat, görevlendirmeyi kabul ettiği
andan itibaren 1(bir) saat boyunca mazaretli sayılır ve sistem bu süre zarfında
bir başka görev için aramaz. Ancak, bunun istisnai durumu olarak, aynı kurumca
yapılacak başka görevlendirme talepleri olursa sistem bu süre zarfında
öncelikli olarak görevi kabul etmiş avukatı arar. Avukat, bu durumda görevi
kabul etmezse ayrıca red puanı eklenmez.
Sehven reddedilen(BARONET aramasının
yanıtlanmadığı durumlar hariç olmak üzere) görevlendirmenin düzeltilmesi için;
sehven yapılan reddetme işleminin gerçekleştiği günün bitiminden itibaren ilk
iş günü içinde komisyona başvuru yapılması gerekmektedir. Bu sürede başvuru
konusu yapılmayan talepler için komisyon inceleme yapmaz ve görev reddedilmiş
sayılır. Bu husus İtiraza konu edilemez.
Soruşturma safhasında farklı birimlerde birden fazla avukat görevlendirilmesi
halinde, durumun görevlendirilen avukatlardan biri tarafından CMK Sorumlusu
Yönetim Kurulu üyesine bildirilmesi üzerine sisteme daha önce girilmiş olan puan silinir , puan görev alan
avukat sayısına bölünür ve ortaya çıkan puan her bir avukat için sisteme
yeniden girilir. (Değişiklik 23.12.2022 tarih ve 2022/292 Karar)
Bir CMK görevine birden fazla avukatın katılması
durumunda ödeme alamayan avukatın puanı talebi halinde baro sisteminden
silinir. (Değişiklik 23.12.2022 tarih ve 2022/292 Karar)
Komisyon kararlarına karşı yazılı
dilekçe ile kararın tebliği tarihinden itibaren15 gün içinde Baro Yönetim
Kurulu’na itiraz edilebilir. Baro Yönetim Kurulu’nca yapılacak inceleme sonucu
verilen karar kesindir.
ı- Soruşturma aşamasında
görevlendirme, iddianamenin kabul edilmesine; kovuşturma aşamasında ise kararın
kesinleşmesine kadar devam eder.
i- İşlerini takip ettikleri kişi ve
kurumların taraf olarak bulunduğu ceza yargılamalarında, görevlendirildiği
dosyada yer alan taraflardan herhangi birisi ile vekalet ilişkisi bulunan
avukat, tarafların hiç birisi için müdafii veya vekil olarak görevlendirilemez.
Görevlendirilmiş ise ilgili avukat durumu derhal Baroya bildirir ve görevi iade
eder.
j- Baro tarafından uzlaştırmacı olarak
görevlendirilmiş olan Uzlaştırıcı Avukat, bu sıfatla görev yaptığı olay ile
ilgili olarak aynı dosyada daha sonra vekil ve müdafii olarak
görevlendirilemez.
MÜDAFİ – VEKİLLER:
Madde 8-
Müdafii-vekil Listelerinin
hazırlanmasında; ihtiyaç, mesleki yeterlilik, sertifikalı eğitim programlarına
katılmış olma, başvuru öncesinde CMK kapsamında verilen görevleri yerine
getirme ve takip etme, CMK Komisyonunca hakkında bir yaptırım kararı verilmemiş
olma yada yaptırıma ilişkin bir süre öngörülmüşse bu sürenin dolmuş olması, vb.
gibi ölçütlere göre değerlendirme yapmak yetkisi Baro Yönetim Kurulu’nun
verdiği yetkiyle CMK Komisyonuna aittir.
MÜDAFİ ve VEKİLLERİN YÜKÜMLÜLÜKLERİ:
Madde 9-
Müdafi ve vekiller;
a- Zorunlu ve insani nedenler dışında,
görevlendirildiği birime makul olan en kısa sürede ulaşmakla,
b- Görevlerini mevzuatta belirli
görev aşamalarının sonuna kadar yerine getirmekle,
c- Görevlendirme yazısı, katıldığı
soruşturma yada kovuşturma evresine ilişkin tutanağın aslı, aslı yoksa onaylı
örneği, varsa yapmış olduğu yol giderlerine ilişkin belge, gider pusulası
veya rayice uygun yazılı bildirimi ile serbest meslek makbuzunu baroya
vermekle,
ç- Yürürlükteki yasa ve düzenlemelere göre,
görevden çekilmeyi ya da işi reddetmeyi gerektiren hallerde durumu derhal CMK
Komisyonuna bildirmekle,
d- Temyiz- istinaf incelemesinde bozulan
kararlarda, yeni esas numarası alan davayı da takip etmekle,
e- Görevlerini sonuna kadar, görev
gereklerine ve Avukatlık Kanunu hükümlerine uygun şekilde yapmak ve özen
yükümüne uygun davranmakla,
f- Soruşturma ve kovuşturma aşamasında
tespit edilen veya kendisine iletilen hukuka aykırılıkları ve olguları olayın
özelliğine göre kimlik tespiti, ifade, sorgu ve ayrıca görevli olarak katıldığı
işlemlere ilişkin tüm tutanaklara geçmesini talep etmek, şerh düşmek, tutanak
tutmak, ve CMK Komisyonuna yazılı olarak bildirmekle,
g- Mahkemece, görevsizlik veya birleştirme
kararı verilmesi durumunda davayı gönderildiği mahkemede takip etmek, yeni
mahkemenin adını, dosya numarasını, duruşma gününü CMK Komisyonuna yazılı
olarak bildirmekle,
ğ- Baro Başkanı ve CMK Komisyonu
Başkanının acil durumlardaki resen görevlendirmeleri hariç olmak üzere BARONET
sistemi haricinde, görev kabul etmemekle, zorunlu hallerde derhal CMK
Komisyonuna bildirmekle,
h- Aynı dosyada 10 kişiden fazlasına
müdafiilik etmemekle yükümlüklüdür.
Yükümlülüklerini yerine getirmeyen
müdafii ve vekiller, CMK Komisyonu kararıyla listeden çıkarılabilirler.
GÖREVİN SONA ERMESİ
Madde 10-
Müdafi ve vekillerin görevi, aşağıdaki
hallerde sona erer:
Soruşturma evresinde; kovuşturmaya yer
olmadığına dair kararın kesinleşmesi, yetkisizlik veya görevsizlik kararı, kamu
davası açılması hâlinde ise iddianamenin kabulü kararı verilmesi,
Kovuşturma evresinde; yargılamanın
yapıldığı il veya ilçe dışında yargılamayı gerektirir görevsizlik veya
yetkisizlik kararı, esasa ilişkin hükmün kesinleşmesi ya da davanın nakline
karar verilmesi,
Müdafi, vekil veya kendisine müdafi ya
da vekil görevlendirilen kişinin ölmesi,
Kişinin kendisine bir müdafi veya vekil
seçmesi,
Kovuşturma aşamasında davaların
birleştirmesi durumunda; birleştirme kararı ile esası kapanan dosyalardaki
müdafi ve vekillerin görevi sona erer, (20.12.2024 tarih ve 2024/276 sayılı Y.K
kararı İle KALDIRILMIŞTIR. )
Görevden çekilme, haklı koşullar yada
yasal neden ve engellerin varlığı durumunda gerçekleşebilir. Görevden çekilen
avukat bu durumu derhal yazılı olarak Baroya bildirir. Bu bildirimler dava ile
ilgili bilgileri, çekilme gerekçelerini, duruşma tutanaklarını ve sonraki
duruşma gününü içerir. Avukatlık kanunu uyarınca çekilme talebinin bildirildiği
tarihten itibaren CMK Komisyonunca çekilme talebinin kabulü tarihinin kendisine
bildirilmesine kadar görevli avukatın sorumluluğu devam eder.
CMK nöbet listesinde kayıtlı iken
herhangi bir nedenle listeden çıkan avukatın, kovuşturma aşamasındaki görevi:
Görev yaptığı il veya ilçe dışına
taşınmış olması, kaydının baro sicilinden silinmiş olması, kamu ya daözel
sektör kurum avukatlığına geçmesi, vergi dairesinden kaydının silinmesi, ciddi
sağlık sorunları sebebiyle çalışamaması gibi hallerde tüm görevleri için sona
erer. Bu durumdaki avukat derhal kendisine yapılmış olan tüm görevlendirmeleri,
mahkeme adı, hukuki yardımda bulunulan kişi yada kişilerin kimlik bilgileri ve
dosya numaraları gibi gerekli tüm bilgileri Baroya yazılı olarak bildirmek
zorundadır.
Haklı bir nedeni olmaksızın görevi
bırakan müdafi veya vekil o görev nedeniyle kendisine yapılan ödemeleri iade
eder.
CMK Komisyonunun, görevden çekilme
talebinin reddine ilişkin gerekçeli kararına karşı avukat, bu kararın kendisine
tebliğinden itibaren onbeş gün içinde Baro Yönetim Kurulu’na itiraz edebilir.
Baro Yönetim Kurulu’nun bu konuda vereceği karar kesindir.
Ceza Muhakemesi Kanunu gereğince
soruşturma ve kovuşturma makamlarının talebi üzerine görevlendirilen müdafi
veya vekil azledilemez
ÜCRET
Madde 11-Ücret, “Ceza Muhakemesi Kanunu Gereğince
Müdafi Ve Vekillerin Görevlendirilmeleri İle Yapılacak Ödemelerin Usul Ve Esaslarına
İlişkin Yönetmelik “ hükümlerine göre ödenir
Soruşturma
görevi alan avukatların kendi araçları ile görevlendirmeye gitmeleri halinde
yol ücreti tarifesi , kilometre bazında
harcanan benzin fiyatları da dikkate
alınarak yönetim kurulu kararı ile belirlenir ve belirlenen tarife ilgili Başsavcılıklara
bildirilir. ( 23.12.2022 tarih ve 2022/292 Karar)
BARONET Sistemi ataması dışında ifa
edilen görevlerde,Baro Başkanı,CMK Komisyonu başkanı veya Baro Yönetim
Kurulu’nca görevlendirilmiş olanlar tarafından zorunlu olarak gerçekleştirilen
görevlendirmelerde; CMK Komisyonuna haber verilmeden girilmesi halinde, CMK
Komisyonunun bilgilendirildiği halde dahi ifa edilen görevi görevin
gerçekleştirildiği günü izleyen ilk iş günü bitimine kadar Baro kalemi
vasıtasıyla BARONET sistemine işletilmemesi halinde girilen ifadelere ve
sorgulara ücret ödenmez.
Soruşturma aşamasında katılım sağlamayacağı
halde görevi kabul edip, yetki vererek yetkili vekil vasıtası ile ifadeye katılım sağlayan avukata, ücret ödenmez” (Eklenen Fıkra 20.12.2024 tarih ve 2024/276
Y.K kararı ile Yönergeye EKLENMİŞTİR. )
MÜDAFİİ VE VEKİL TARAFINDAN ÖDEMELERE
İLİŞKİN TESLİM EDİLMESİ GEREKEN BİLGİ VE BELGELER:
Madde 12-
Müdafii veya vekilin; görevlendirme
yazısı, katıldığı soruşturma yada kovuşturma evresine ilişkin tutanağın aslı
veya onaylı örneği, belgenin çok sayıda olması durumunda ilk ve son sayfası ve
varsa yapmış olduğu yol giderlerine ilişkin belge, gider pusulası veya rayice
uygun yazıl beyanı ile serbest meslek makbuzunu talep halinde vermesi gerekir.
İstinabe olunan işlere ilişkin
görevlerde, ödeme ile ilgili yukarıda belirtilen tüm belgeler soruşturma yada
kovuşturmanın yapıldığı yer Cumhuriyet Başsavcılığı’na ulaştırılmak üzere
baroya teslim edilir.
Müdafii veya vekil sigortalı olarak
çalışmakta ise birlikte çalıştığı avukatın, avukatlık bürosu ya da avukatlık
ortaklığı şeklinde çalışmakta ise büro yada ortaklığının serbest meslek
makbuzunu kullanır.
ÜCRET ÖDENMEYECEK HALLER:
Madde 13-
Görevlendirilen avukata aşağıdaki
hallerde ücret ödenmez.
a Baro Başkanı ve CMK Komisyonu Başkanının acil
durumlardaki resen görevlendirmeleri hariç olmak üzere CMK müdafii ve vekil
listesinde yer almayan avukata,
b- Eksik bilgi ve belge sunan
avukatlara (Eksiklikler tamamlanıncaya kadar),
c- Baro tarafından görevlendirme yapılan
işlere yetki belgesi ile katılan avukatlara,
ç- Soruşturma yada kovuşturma aşamalarında
müdafii-vekil olarak görev almasına rağmen aynı aşamada vekalet ilişkisi ile
yetki alan avukatlara.
d- Yönetmelik hükümlerine aykırı davranışı
nedeni ile CMK Komisyonunca ücret istemi reddedilen avukatlara,
e- CMK ile ilgili tüm yasal düzenlemelere
aykırı her hangi bir işleme katılan avukata.
f- BARONET Sistemi ataması dışında ifa
edilen görevlerde, Baro Başkanı,CMK Komisyonu başkanı veya Baro Yönetim
Kurulu’nca görevlendirilmiş olanlar tarafından zorunlu olarak gerçekleştirilen
görevlendirmelerde; CMK Komisyonuna haber verilmeden girilmesi halinde, CMK
Komisyonunun bilgilendirildiği halde dahi ifa edilen görevi görevin
gerçekleştirildiği günü izleyen ilk iş günü bitimine kadar Baro kalemi
vasıtasıyla BARONET sistemine işletilmemesi halinde girilen ifadelere ve
sorgulara ücret ödenmez.
YAPTIRIM İLKELERİ:
Madde 14-
CMK Komisyonunde görev alan
avukatlardan, verilen görevin her aşamasında gereken yasal işlemleri yapmayan,
aksatan ya da yönetmelikte belirlenen kurallara aykırı davranan, CMK Komisyonu
veya CMK ile ilgili yönetim kurulu kararlarına uymayan avukatlar hakkında,
Avukatlık Yasası, meslek kuralları, yönetmelik ve bu yönetmeliğin 15, 16 ve 17.
maddelerinde belirtilen yaptırımlar uygulanır.
Yaptırım uygulanması gereken eylemin
yönetmeliğin 15, 16 ve 17.maddelerinde sayılanlardan birine girmemesi durumda
eyleme uygulanan en yakın yaptırım uygulanır.
Aykırılık ya da aksamanın öğrenilmesi
ile, ilgili vekil yada müdafiden, aksama ve aykırılıkkonusu hakkında, beyanını
10 gün içinde sunması istenir. Söz konusu beyanın, hiç ya dasüresinde
sunulmaması durumunda 5 red puanı hanesine işlenir.
Yaptırımlar; red puanı işlenmesi,
uyarma, sistemden geçici olarak çıkarma ve sistemden kesin olarak çıkarmadır.
UYARMA
Madde 15-
Uyarma; CMK görevlendirmelerinden doğan
yükümlülüklerini özenli yapmayan müdafii veya vekilin CMK Komisyonu tavsiyesi
ile Baro Yönetim Kurulu tarafından yazılı olarak uyarılmasıdır. Uyarma cezası
alan avukatın soruşturma listesi puanına 5(beş) görev puanı; kovuşturma listesi
puanına 2(iki) ağır ceza mahkemesi görev puanı eklenir.
Uyarma yaptırımına uğrayan avukatın bu
karara karşı kararın kendisine tebliğinden itibaren 15(on beş) gün içinde Baro
Yönetim Kurulu’na itiraz hakkı vardır. İtiraz üzerine Baro Yönetim Kurulu’nca
verilen karar kesindir.
SİSTEMDEN GEÇİCİ OLARAK ÇIKARMA:
Madde 16-
Sistemden geçici çıkarma; avukatın,
müdafilik veya vekillik görevini yaparken görevini aksatması, görevin
gerektirdiği yasal mevzuata ve Avukatlık Kanunu’na aykırı davranması halinde
eylemin ağırlığına göre CMK Komisyonu tavsiyesi ile Baro Yönetim Kurulu
tarafından en az 3(üç), en çok 6(altı) ay süre ile nöbet listesinden
çıkarılmasıdır.
Sistemden geçici olarak çıkarılan
avukata, sistem dışı kaldığı süre içerisinde başka görev verilmez. Ancak avukat
daha önce kendisine verilmiş olan işleri takip etmek zorundadır.
Ceza süresi sona erdiğinde, herhangi
başka bir karara gerek kalmaksızın avukat yeniden listeye dahil olur. Bu
durumda avukat ortalama puandan listeye kaydedilir.
Geçici çıkarma yaptırımına uğrayan
avukatın bu karara karşı kararın kendisine tebliğinden itibaren 15(on beş) gün
içinde Baro Yönetim Kurulu’na itiraz hakkı vardır. İtiraz üzerine Baro Yönetim
Kurulu’nca verilen karar kesindir.
SİSTEMDEN KESİN OLARAK ÇIKARILMA:
Madde 17
Sistemden kesin çıkarma; avukatın, CMK
görevlendirmelerinden doğan müdafilik veya vekillik görevini yaparken görevini
yapmaması, Avukatlık Kanunu’na ve yasal mevzuata aykırı davranma halinde CMK
Komisyonunun tavsiyesi ile Baro Yönetim Kurulu kararı ile kesin çıkarma
yaptırımıdır.
CMK Nöbet Listesinde yer alan
avukatlardan,
a- İlk uyarı tarihinden itibaren
başlamak üzere, 1(bir) yıl içinde 3(üç) kez uyarılanlar,
b- Sistemden geçici çıkarma halinde geçici
çıkarma süresinin dolmasından itibaren 1(bir) yıl içinde ikinci kez
yaptırıma uğrayanlar ,
c- Raporlarında kasıtlı olarak gerçeğe
aykırı bilgi ve belge verdikleri tespit edilenler,
ç- Avukatlık Yasası’nın Avukatların
Hak ve Ödevleri başlıklı 6.kısmında yazılı esaslara ve CMK hükümlerine aykırı
davrananlar,
d- CMK görevlendirilmelerinden dolayı
disiplin kovuşturması açılan durumlarda,CMK Nöbet listesinden kesin olarak
çıkarılırlar ve 2(iki) yıl geçmeden tekrar görev alınmazlar.
Hakkında (d) bendine göre disiplin
kovuşturması açılan avukat, hakkında ceza tayinine yer olmadığına dair karar
verilmesi halinde, yeniden listeye dahil edilir. Listeden kesin olarak
çıkarılma hallerinde listeye geri alınma CMK Komisyonu kararı ile
olur.
Kesin olarak Listeden çıkarılan müdafii-
vekil takip etmekte olduğu dosyaları ve duruşma günlerini içeren raporu CMK
Komisyonuna yazılı olarak kararın kesinleşmesinden itibaren en geç 1(bir) hafta
içinde sunmak zorundadır.
Avukatın, sistemden kesin çıkarma
kararına karşı, kararın kendisine tebliğinden itibaren 15(on beş) gün içinde
Baro Başkanlığına itiraz hakkı vardır. İtiraz üzerine Baro Yönetim Kurulu’nca
verilen karar kesindir.
YÜRÜRLÜKTEN KALDIRILAN HÜKÜMLER:
Madde 18-
Bu yönergenin yürürlüğe girmesi ile
Kütahya Barosu Yönetim Kurulunca ve Baro Genel Kurulunca daha önce kabul edilip
yürürlüğe konulan işbu yönerge ile düzenlenmiş hususlardaki diğer tüm
yönetmelikler ve talimatlar yürürlükten kaldırılmıştır.
UYGULAMA VE YÜRÜRLÜK:
Madde 19-
Bu yönerge, 03.07.2021 tarihli Kütahya
Barosu Genel Kurulu tarafından kabul edildiği tarihte yürürlüğe girer. 23.12.2022 tarih ve 2022/292 sayılı Yönetim
kurulu kararı gereği Yürürlükten
kaldırılan maddeler ve Yönergeye eklenen maddelerin uygulanma tarihi 01.01.2023
tarihidir.
Madde 20- Bu yönerge hükümleri Kütahya
Barosu Başkanlığınca yürütülür. Yönergede, Genel Kurul kararı ile değişiklik
yapılabilir.
ÇEŞİTLİ HÜKÜMLER
Madde 21- Bu yönergede düzenlenmemiş
hususlarda karar vermeye Baro Yönetim Kurulu yetkilidir.
BU YÖNERGEDE YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER
KÜTAHYA BAROSU 48. DÖNEM GENEL KURULU’NUN BARO YÖNETİM KURULUNA VERMİŞ OLDUĞU
YETKİ İLE 24.12.2024 TARİHİNDE YÜRÜRLÜĞE GİRMİŞTİR.